Novabett

Jag har ju varit lite skeptisk till novabett ett tag, främst då tandläkaren sagt att chester inte får ha syntetbett samt så säger katastroftankarna att det skulle vara lätt att bita av dem för hästen och då vill jag inte sitta på ;) Men sen hittade jag ett på rea och provade ändå, tror det var 70% rea eller nåt så liksom, det var nästan gratis. tyvärr skitsmå i storleken så jag provade nåt enstaka pass på torres men vågade inte rida mer aktivt på det då "hålen" i bettet är rätt stora, kändes lätt hänt att hästen blir nypt och så är det så tjockt att acavallobettplattor inte heller känns helt 100, som en napp i varje mungipa typ. Så köpte ett nytt större till torres som nu blivit mer eller mindre hans vardagsbett. Gillar tanken på att bettet är mjukare än tänderna, känns som att man minimerar risken för bettrelaterade tandskador då.

Chester fick ärva det första novabettet, har klurat lite mellan att sälja det eller låta honom ha det. Tycker att man har lite ont i magen när man provar bettet på en ny häst, här får man ju verkligen kvitto påom de tuggar på bettet eller ej och tuggat bett = typ osäljbart så hehe, har dragit på provandet en stund. Igår var det dags ändå, jag trotsade tandläkarens rekommendationer (men smörjde på rätt rikligt med bettpasta) och provade. Tyckte han gick rätt bra på det, blir nog även hans "standardbetsling" men jag får vara uppmärksam på bränn/skav för att inte helt gå emot tandis. Sen tycker jag ytanverkar vara lite annorlunda beroende på storlek? mitt 10,5 är slätt och lite smalare, 11,5 är liksom skrovligt och några mm tjockare. Sist jag kollade i butik verkade nog alla över 11,5 vara lite skrovligare och tjockare.

Jag tycker att bett är rätt spännande men det var nog mer så när jag var yngre. Nu är jag lite mer "back to basics" hehe, hela första året jag ägde torres red jag ju enbart på tredelat, tror jag gjorde 95% av passen på ett och samma bett. if it is not broken do not fix it, lite så. Idag provar jag lite mer, men fortfarande håller jag mig rätt simpel i betslingen... Vad tycker ni om bett, vore det kul att kika in i chesters och torres bettgarderob?

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0