Hästarna igår

Torres gick ett mediumintensivt pass med först ganska mycket galoppfattningar från skritt, jag blir alltid helt förbluffad över hur elektrisk han är för skänkeln i skogen! som en superkänslig ferarri. andra varvet joggade vi mest och när vi kom till det vanliga galoppstället gav jag istället långa tyglar så skrittade vi hemåt i sakta mak. Jag tycker att det är viktigt att inte ha "fasta galoppställen" på ridturen, likväl som att hästen inte ska föregå ryttaren när man gör rörelser på ridbanan tycker jag ganska illa om när hästarna blir övertaggade och ska halvskena hem för att det brukar vara galopp. så jag försöker göra mitt bästa för att varva skritt på långa tyglar med spänna-bågen-jobb. Likadant som jag helst vill kunna gå från rejs-galopp till långa tyglar utan att han ska jazza fram på vägen. Stay cool!!! ;)

Jag tänker att som man rider, så blir hästarna. vill jag ha en avslappnad cool uterittshäst får jag försöka vara så avslappnad och cool som möjligt. Förvänta mig att han köper läget (sen att han inte alltid gör det är en annan sak men man får cut them some slack ibland, han vill väl!) och inte själv uppfostra hästen till att bli taggad bara för att man kom fram till galopprakan. Störigt första gångerna man ska bryta beteendet, sen är det ingen större ansträngning.

Chester klättrade en sväng med en lös gouge. Bara skritt en sväng men klättringen i sig är ju rät jobbigt. Mot slutet fick han träna hjärnan med att gå ner och vada i sjön. Det låg ett stort pollenmoln precis i vattenbrynet, helt säkert ett monster.... det tog en stund innan han fann sig i att gå ner men sen var det liksom ingen biggie. Brukar vara så första gången han ska i för säsongen, sen är han up for anything och simmar gärna en sväng. gullponny.

Ni kan ju tro förresten att jag hade dåligt samvete när jagkörde hem igår och det började REGNA. Alla hästar var nakenfisar inatt och chester har den tunnaste lilla sommarpäls man kan tänka sig. När jag sedan under natten inte kunde mäta upp en lägre temperatur än 13 plusgrader kände jag mig lite mindre som en skurk. 13 plus är ju typ sommar. Är det inte lite sjukt ändå, för nån vecka sen var det nära nollan nattetid och nu är det 13 plus på natten och 25 på dagen. Vår i sverige, kontrasternas kontraster!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0