Dressyr

21 maj 2016 gjorde han dressyrdebut och 20 maj 2017 gjorde han dressyrtävling nr 2. LB1 och LA1 i lördags. I LB1 flöt allt på fint, inget extraordinärt men harmoniskt och trevligt. 60,5%. Jag är supernöjd iom att han är så känslig och svår för mig, det är svårt att balansera att vilja för mycket utan att pressa in honom i ett "hörn" så han blir irriterad. När jag vågar sätta en aning mer tryck i honom kommer vi upp ytterligare högre i procenten, men med tanke på att senaste dressyrprotokollet genomgående sa "drar sig loss" "bockar" "slår om" "drar sig loss" typ så är jag asnöjd med hur fin och eftergiven han var. Här tyckte dressyrdomaren till och med att det var en "trevlig häst". Inte illa för en rödhårig torneschavkomma!

I LA1 var han lite tröttare, mattare och blir då ännu känsligare. jag tycker att han kämpade på bra, skänkelvikningarna och ryggningen blev bra (tränar ju aldrig ryggning) jag klantade mig och red en diagonal istället för halvt igenom-förvänd galopp först, men viiiilken mellangalopp jag red! Synd att den inte blev poängsatt ;) Tyvärr strulade den förvända för oss så till den grad att vi fick 0p. Himla snopet då han hemma lätt går i förvänd galopp genom kortsidorna och alltså inte BORDE ha problem med tävlingslinjen, men men. shit happens och detta var ju hans första dressyrtävling med 2 starter, till nästa gång har jag mer rutin att stötta och lägga upp framridningen väl. Extra kostsam miss dock då förvända galoppen var med koefficient, dvs så tappade jag närmare 20p (ca 5%) på att visa INGEN förvänd istället för NÅGON förvänd. Procenten ser urkassa ut men trots det är jag faktiskt nöjd med honom. Han ställde upp och kämpade på, blev arg men kom tillbaka efter det. Nu är det bara att jobba vidare med den där ramen, finkänsliga hjälper för att behålla honom inom den och så småningom kunna spänna bågen ytterligare :)


 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0