Sista Januari

Här har det ekat tomt i veckan, dagarna rullar iväg kanonfort, blinkar man en gång har man missat ett dygn... Veckan som gick hann vi med både bio, föreläsning med ryttarinspiration, en resa till ullared, besök på vårdcentralen och lite nattjobb. och en himla massa ridning på det, såklart. En födelsedag. Heh.

Jag tycker det är så fascinerande vad man klarar bara man verkligen vill. oavsett om kroppen skriker så kan rätt inställning ta en igenom vilket eldprov som helst. Nu i dagarna har jag fått bekräftat att jag har astma och så många bitar har fallit på plats. Dels att jag känt mig sjuk sedan i juni men jag har ju även fått en förklaring nu till varför jag tappar fokus några minuter in i mitt ridpass och sedan mer eller mindre hostar upp lungorna i varje skrittpaus, varför jag känner mig så trött dygnet runt i perioder och varför jag känner mig så "otränad" trots att jag har en rätt aktiv livsstil. Luftrören drar ihop sig och slemmar igen, jag får inte i mig tillräckligt med syre och då blir det ju en omöjlighet att vara kvick i hjärnan och behålla fokus.

Det här är ju inget jag kan lasta mig själv eller min "självdisciplin" för, för luftrören reagerar på retning oavsett hur mycket jag pushar mig själv och intalar mig att jag orkar. Med medicin orkar jag "hur mycket som helst" och behåller fokus så länge jag behöver och dessutom lyder kroppen hjärnans signaler. Det är en sån kick att känna hur lätt det "egentligen" ska vara, en sån himla lättnad! Nu är jag superpeppad på att bara tränatränaträna så svetten lackar, att låta hästen bli trött innan jag blir trött och att utmana mig själv i hur länge jag orkar sitsträna utan stigbyglar, bara för att. Känna musklerna bli trötta innan hjärnan blir det. Superhärligt och jag inser ju att jag låter lite knäpp när jag skriver det, men det är så skönt att anstränga kroppen. As it turns out så är jag visst en motionsjunkie. Hehe. Man lär så länge man lever! :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0