träns-flugan

Hej hörrni, tänkte dra en snabbis med min syn på de här anatomiska tränsen som blivit en explosionsartad fluga senaste året. Tränsen har en prislapp på 1500-3000 kr och lovar guld och gröna skogar. Såhär tänker jag.

Hästar är känsliga för tryck mot öronen, därför är korta pannband dåligt, eftersom de kan "dra fram" nackstycket så det ligger och klämmer mot öronen. Lösning: långt pannband och ev fårskinn på nackluddet, alternativt dyon the difference som verkligen låter öronen gå fria. De anatomiska varianter som ligger an mot örat litar jag inte på.

Nosgrimmor som hindrar hästens andning/gap/rörelse - en nosgrimma är en nosgrimma är en nosgrimma. Vissa hästar trivs bäst helt utan, andra på remont, en tredje på aachen och en fjärde på pullarnosgrimma och en femte på en anatomisk. Det hästen känns tillfreds med, rider jag med, oavsett om det är dyrt, billigt, med texten "anatomisk" i produktbeskrivningen eller ej.

Trendiga märken. Trendiga märken är trendiga märken. Det kommer antagligen alltid vara mer nice att köpa dyr utrustning från trendiga märken, än hööks egna märke 299:- Men den niceheten ligger i människans hjärna. Jag tror min häst struntar i om dyon är instansat i lädret, eller om det är en ch-bricka eller inget alls, så länge passformen är ok. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att lova att "vårt märke har optimal passform för alla hästar" så länge ens märke inte åker ut, måttar hästen och sedan syr upp personliga träns. Hästarna har många likheter, men olika byggnad. Kanske är jag lite av en bakåtsträvare, men jag tänker det som fungerar, fungerar, oavsett prisklass. Ibland får man gå upp en prisklass och ibland kan man nöja sig med budget, så länge hästen mår bra.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0