Snö och kyla

Alltså brrrrrr vad kallt det är nu! Lite bortskämd av 8 plus i flera veckor. Nu när det är snö och halt kommer diskussionen om broddar eller inte upp. För mig finns inget alternativ, trots att min häst just nu har sjukledigt pga en illa placerad brodd i karpus. Risk för halka = minst två brodd per sko. Torres har just nu blindbrodd i tån och låga isbrodd i trakten och har haft sedan senaste skoningen för någon månad sedan. slår det till och blir kallt, eller som för några veckor sedan, blixthalka på stallplan över en natt, vill inte jag vakna med andan i halsen och bara SHIT NEJ BRODDAR. Nu när det är halt på riktigt ska jag byta så han har isbrodd både i tå och trakt, det innan var bara en kompromiss som han visserligen klarat sig fint på vad jag sett på väg till hagen. halkar inte en cm på den isiga cykelbanan.

Jag får jätteont i magen när jag ser (eller leder, för guds skull) obroddade skodda hästar. Dels för hur illa de kan göra sig när de halkar omkull (eller går ner i split, tack och hej för den hästen liksom) men också för hur illa det kan gå för människan i andra änden av grimskaftet. 600 kg häst som halkar omkull blir rätt farligt om man hamnar under.

Men annars då? Sista metacamdagen idag. svullnaden är i det absolut närmaste borta och såret ser fint ut fortfarande. Inatt sover han utan nattlindor för första gången sedan han gjorde sig illa så får vi se hur det ser ut imorgon bitti. Jag har varit helt slut idag efter att förutom stallet hålla koll så annan verksamhet flutit på smidigt. somnade i soffan direkt när jag kom hem och vaknade först en timme senare, snabbdusch och sedan upp och somna om i sängen. Haha, hur ska jag klara av ett nyårsfirande? Klockan 20.00 bara "ursäkta, finns det en soffa eller nåt i ett avskilt rum...? Väck mig kvart i tolv"

näe, snart kommer sebbe hem så kör vi en tacotisdag. om jag är vaken så länge... haha.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0