Betfor i alla former

Chester har börjat få betfiber, för magens skull. Melassfritt, eftersom melassen i vanlig betfor irriterar hans mage lite för mycket. Prislappen på en 20-kilossäck ligger på 220 kr på Karmegrens. Jämfört med en säck pelleterad betfor är det rena rånet... sett såna säckar för allt mellan 180-250 kr. Då väger säcken 40 kg istället, så den melassfria kostar dubbelt så mycket. Knäppt ändå att man måste betala extra för att slippa tillsatser.

Den melassfria är löjligt smidig att hantera, mät upp, häll på 5 ggr så mkt vatten, vänta 10 minuter, klart. Betforpelletsen är i och för sig riktigt smidig att hantera också, jättelätt att skopa upp men tar lite längre tid på sig att svälla. Den snitslade betforen gillar jag inte riktigt, tycker den lägger sig så "packat" i fodertunnan att man liksom inte kommer ner med foderskopan, de hakar i varandra och låser fast. Går att stå ut med om man bara har en häst och den inte äter särskilt mycket betfor, men skulle aldrig stå ut med det i längden om jag hade fler hästar. Även den blir klar ganska fort, 15-30 min vill jag minnas att det tog beroende på temperatur ute och i vattnet.

Men åter till min häst som äter melassfritt, och prisskillnaden. Det ska gå att skölja bort melassen från vanlig betfor, och att då få den i det närmaste lika bra som melassfri. Woho, sa plånboken och jag satte igång. La 1 liter (ca 0,65 kg) betforpellets i blöt, när den svällt fick jag dela upp massan i 2 delar för den fick inte plats i durkslaget, haha. Helt galet hur mycket det sväller, egentligen?

 
Första sköjlningen. Jodopax eller melassvatten? det här äralltså vattnet betforen svällt i, plus lite extra jag sköljde igenom den med.
 
det här är vattnet efter att jag sköljt, knådat, sköljt, skakat ur vattnet, tömt och sköljt igen tio gånger. Det som färgar vattnet mörkt nu är mest sand, faktiskt. Provade med andra halvan att bara spola vatten och skaka ur det, utan att knåda, lika många ggr för att se skillnaden. Har inte bild på det, men elfte gången jag sköljde knådade jag även, och då tror jag att både melass men främst hur mycket sand som helst lossnade ur betfibermassan. vattnet blev gråmörkt och såg inte trevligt ut alls. Urk.

Här är skillnadne mellan sköljd och osköljd betfor.

Jag undrar lite varför det inte betfor väljer att göra en melassfri variant. Jag skulle jättegärna köpa melassfri svensk betfor,just för att det är så omständligt att skölja den. ett drygt halvkilo behöver sköljas, knådas och skakas 20 gånger för att bli dugligt. Tar tid och är jobbigt. Men jag ska klura lite på hur man kan lösa det smidigare, tiolitershinkar kanske?
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0