Revansch

I helgen var det pay and jump på klubben, jag var anmäld på 0.90/1.00 men var ganska velig dagarna innan, jag har inte haft tid eller möjlighet att hoppa sedan jag tävlade senast, så det kändes inte direkt som att vi hade några bra förutsättningar för bra rundor... men efter lite överläggande med mig själv (sluta fega, all rutin är bra rutin) startade jag ändå, men kompromissade med två rundor på 90 cm istället.

Ute på framhoppningen hade jag en busig häst som gärna skuttade till lite här och där, men höll det på en schysst nivå. Däremot hade jag jättesvårt att hitta en bra galopp. normalt brukar jag ha ganska lätt för det, sätta upp en bra galopp och hålla den, men i lördags var det svårt och jag vet inte vad det beror på, och det är väl det som stör mig mest. Vi hade en ganska liten galopp men ändå med framåtsug, som jag plockade bort ju närmre hindret vi kom. resultat: flacka språng och första rivningen hittills.

Väl inne på banan tyckte jag att han bjöd fint på hinder, tog tag i dem och kändes lite "på räls". Däremot hade jag fortfarande svårt med galoppen, jag fick lägga mig i en del och ta halvhalter som inte gick igenom så tidigt som jag önskade. iom det vågade jag inte rida på mer heller, eftersom han inte riktigt lyssnade tillbaka. En tankevurpa.
 
Så, läxan från helgen: rid mer galopp. mot bommar, mellan bockar, variera galoppsprång. Jag tror att jag plockar bort galopp i ridhuset för att jag inte riktigt litar på att underlaget håller och därför rider lite "tomt". Underlaget HÅLLER JU så länge man rider i balans. det är ju när hästen blir flack och lång i sprången man har risk att halka.
 
Igår passade jag på att träna på min läxa. 2 bommar med 24 m mellan. kunde pricka både 6 och 8 språng mellan. Inte fullt så framme i galoppen som jag skulle önska, men en bra bit på väg. Lyckades även nosa på en svag öppna i galoppen i båda varven, kul! Mot slutet av passet kändes han väldigt nöjd och lösgjord, riktigt härlig att sitta på.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0