Ankarben

En kort kompis har nyligen åkt av sin häst, vilket fick mig att fundera... var har vi ryttare balansen? Är en långbent ryttare mindre benägen att åka av, än en kortbent? Fungerar benen som ankare? Jag tänker, jag har ju sedan jag var sådär fjorton, haft enormt långa ben för min längd. Det är liksom ett par kilo kropp som sitter i varje ben, som ett ankare långt ner? Sedan jag var fjorton har jag inte heller åkt av, vilket jag gjorde relativt ofta innan. Beror det på de långa ankarbenen, eller på att jag började växa i kroppen och få litekroppskontroll igen då? Red ju ganska mycket små hyssponnyer när jag var 10-14, så kanske helt enkelt var att jag tränade upp balansen? (har ni ridit en b-ponny "utan" hals som har som nöje att galoppera fort fram till hindret, sen dra ner huvudet och skutta åt sidan? Det var min standardponny från det att jag var 12 till 14, kanske har honom att tacka för balansen även om livet hängde på en skör tråd de där hoppträningarna)

Nä men jag väljer nog att tro på att jag har långa ankarben. Har inte så mycket kropp som sticker upp ovanför hästens rygg dvs om hästen byter riktning är det inte så mycket av mig som vill fortsätta i första riktningen, och om överkroppen skulle vilja fortsätta, kan jag ju alltid kroka ihop fötterna under magen på hästen. Då sitter man stadigt.;)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0