Dressyr

Kul dag igår då klubbens lag vann och klubbens ryttare stod för många fina ritter och framförallt fin attityd gentemot sina hästar. Ett härligt gäng! Jag hoppade in och flaggade sista två klasserna. Lite funktionärssysslor sådär, känns bra att kunna hjälpa till.

När tävlingen var slut och det mesta undanplockat så åkte jag hem och red ett svettigt dressyrpass med enormt många övergångar. Torres var med på noterna och superfin. Tänk vilken effekt övergångar på rakt spår kan ge, ändå. Ingen anledning att fastna på volter egentligen. Det är ju så himla lätt att bli lite slapp själv när man rider ut, man ger en hjälp, nöjer sig med att hästen fattar galopp på något sätt, någorlunda snart efter hjälpen och ställer sig sedan i lätt sits.... istället för att rida hästen i ramen fram till fattningen, ställa krav på sin egen timing för att kunna ställa krav på hästens, behålla den i ramen i övergången och få en rund, bärig galopp... jobbigare men blir ju så mycket bättre kvalitet. Så utöver att försöka vara nitisk med min egen ridning i övergångarna lekte jag med samlingen i traven. Toppeninställning hos hästen, han ställde upp riktigt fint, kämpade på och stod ut med att jag hade honom lite tightare i ramen än jag brukar. Härlig häst! Man kanske skulle ta och anstränga sig lite mer, lite oftare när man rider ;)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0