Allt är inte sant

Ju mer man läser, hör, ser och upplever desto mer inser man att allt ju inte är sant. Ibland hör man något sånt där som sägs som en absolut sanning, som ju snarare är en sanning med modifikation, om det nu stämmer alls. Att vara källkritisk är superviktigt. "Men det stod så i en faktabok!" hör man ibland och ja, faktaböcker innehåller fakta, men vem faktacheckar faktaböckerna? En bok är författarens sanning. Ibland är det den "riktiga" sanningen och ibland "finns" ingen "riktig" sanning. Ibland stämde faktan när boken skrevs för femton år sedan, men nya upptäckter och rön gör att det inte stämmer längre. Därför tycker jag att det är en bra tumregel, att faktan i en bok är författarens sanning. Visar det sig att "all" facklitteratur säger ungefär samma sak, ja, då får det väl vara den allmänna sanningen. Man ska vara skeptisk och källkritisk och inte tro på allt man hör. Man kan gott komma ihåg allt man hör, men inte ta det för sanning hursomhelst. 

Idag då... idag är jag supertrött. Jag sov några timmar, jobbade natt, sov några timmar, jobbade eftermiddag, sov några timmar, jobbade natt och sov nu på morgonen igen. Vaknade som en klubbad säl, helt ur form, så idag är en ledig eftermiddag verkligen välkommen. I allt detta ska jag ut och motionera min häst i busvädret och jag hoppas att han är på "tanthäst"-humör för det är ungefär vad jag orkar med idag när jag är lite ur fas, haha. Nä,dags att sätta fart om det ska bli något gjort idag!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0