Söndagstrim

Igårkväll efter lektionerna fick jag hjälp av Mikaela när jag red. Vi hittade svagheter och tränade på metoder att lösa dem med. Till exempel har jag problemet att varje pass börjar med ett besök av lilla latmasken - han gillar inte att ta skänkel då, blir gärna lite istadig på olika punkter i ridhuset men efter ett par minuters renodling hittar han bjudning och verkar komma ihåg att det är skönt att jobba. Så igår tränade vi inverkan och renodling, jag skulle rida övergångar och försöka använda så fina hjälper som möjligt "I varje övergång, utgå ifrån att han är superkänslig för hjälperna!" och tar han dem inte ärligt, förstärka hjälpen tills han känns ärligt framme, berömma och göra om. Och det är ju helt korrekt att man tänker efter, hästen blir ju inte känslig för lätta hjälper om man varje gång nöjer sig med att "jaja han började slötrava när jag bankade till med benen, bra, han är lydig" utan man vill ju ha ganska stor reaktion på ganska liten hjälp, annars blir det ju döjobbigt att rida, och den där känsligheten tränar man ju upp genom att vara känslig själv. Moment 22 men jag tror det blir riktigt bra när vi båda blir känsliga och hittar varandra!

Sedan, när vi fått honom lyhörd för framåtdrivande hjälper, var det dags för sidförande. Nu flyttar han sig fint på diagonalen, så vi upped our game med att rida bogen in på böjt spår, för att riktigt kunna ta tag i att jag har svårt att få effekt av min innerskänkel. Det kan ni tex se i filmen från tävlingen, mellan hinder 2 och 3 leder jag utåt för att kunna få ett byte - för att han inte svarar på min innerskänkel. När jag väl får bytet slutar jag leda utåt och han svänger in, flera tydliga symptom på att vi har något att träna på där. Det var tokjobbigt igår sa han, jag red nog bara 30 minuter men som svetten lackade alltså, så svettig blev han bara ett fåtal gånger under sommaren och då tränade vi ändå riktigt riktigt hårt i somras.

Idag står vaccination på schemat, så det är klart i god tid innan tävlingen. Jag tänkte jogga honom innan veterinären kommer, så han får lite motion idag utan att ta ut sig helt. Sedan har vi vila tisdag-onsdag och sedan jogga igen på torsdag. Jag vet ju inte riktigt hur han svarar på vaccinationer, hittills har jag inte haft någon häst som verkar reagera nämnvärt, håll tummarna för att han inte heller gör det :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0