Vaccination och hullbedömning

Igår var det dags för årets vaccination för mina hästar. Passade på att fråga vet om ett par mindre grejer när han ändå var ute, Chester har blivit varm i bakbenen när jag ridit i djupare snö, vet inte om jag skrivit det? Iaf, det har jag löst med att skritta i hjulspåren efter bästa förmåga och att vara nogrann med intensiteten på passen. Sedan jag blev medveten har han väl varit något varmare 1 av 3 pass ungefär, så ville veta om det är spatten som gör det eller om det är en "normal" överansträngningsvärme. Nu ska ju inte hästar bli överansträngda, men ni fattar.

Just den värmen kan mkt väl vara spattrelaterad, men så länge han är pigg och glad och inte visar symptom på smärta är det lugnt. Spatthästar avlastar gärna sina bakben och spänner till i ryggen (i förlängningen kan de börja överbelasta fram så de får ledinflammationer där - det vill man absolut inte) så vet klämde och kände på ryggen också. Och hälsade nogrannt såklart, Chester och han är ju kompisar. Ryggen fick också godkänt, inte minsta antydan till spänning eller ömhet så jag klappar mig på axeln över väl avvägd träning. :)

Gnistra har vi ju varit lite oroliga för till och från, sedan hennes krypande hälta i våras. Hon behandlades ju som om hon skulle haft fång iom att den kom efter stallbyte - utsläpp på ganska kraftigt bete. Iaf, fick hjälp med att bedöma hullet på henne, jag har svårt att se vad som är "massa" på häst och vad som är fett. jag tycker att hon är fin men stor, men är ju van vid chesters lilla spetiga kropp så jag blir osäker. Hon var iaf också fin i hullet och utan fettdepåer, så hon är rätt safe inför våren som ska komma. Vi kommer självklart vara försiktiga ändå, men man behöver inte tänka att hon aldrig mer kan gå på gräs, bara för säkerhets skull, och det är ju skönt för henne. Gnistra fick även stora guldstjärnor då hon lät vet lyfta hovarna utan att måtta sparkar mot honom. Hon har ju varit snäll mot mig ett tag nu efter idogt tragglande med de där jäkla hovarna, men män är ju män liksom. Jag vet inte riktigt vad det är hon reagerar på än.

Utöver det fick vi andra omgången avmaskning mot stora blodmasken utskrivet. Fy fasen vad skönt det ska bli att kunna vara lite mer säker på att de inte har det. Slippa ha dem i olika hagar och slippa mocka hagen supernoga... träckprov om 8v ändå, men iaf. har varit så orolig senaste halvåret över att de ska få inre skador.
 
Red en sväng igår innan vet kom. Chester briljerade igår igen, lugn och stabil i galoppen, till och med så jag kunde driva fram honom i en ännu större galopp utan att han blev stressad eller hetsig. Skönt! Däremot har vi lite knixigt med stödet, han är lite oliksidig och jag har svårt att rida honom vänsterställd med stöd på höger tygel. Hoppas på lite barmark snart så jag kan rida ur det på volt på bra underlag. En del saker är svåra att lösa rakt fram i skogen. Rider iaf fortfarande bara på ett träns med tränsbett, vilken supervinst i sig att kunna kommunicera med sin (lugna!) häst på så enkel utrustning nu för tiden.
 
Superfashionabel.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0