Full rulle

Hej på er! Är inne på min sista arbetsvecka nu, torsdag blir sista dagen. Sedan kanske jag får lite normal dygnsrytm igen! Har sovit bort nästintill hela helgen, eller ja, lördag åkte jag med en kompis som skulle till ikea. Hann inte sova något innan då, så slocknade nästan direkt när jag kom hem och sov nästan fram till lunch på söndagen. Då var det bara att svira om till ridkläder och åka och rida lite hästar, fastän jag var så trött att ögonen gick i kors innan jag åkte. Hann med fyra hästar på en eftermiddag igår, -09 har börjat sättas igång, -11 fick prova bära ryttare för första gången lite mer seriöst och -10 har vilat färdigt hon också. Avslutade med en skrittrunda på Chester, först 15-20 minuter rakt fram i skogen och sedan kanske 10 minuters jobb på en liten bana med bommar, serpentiner och halter. Alla hästarna skötte sig fint och -11 varken tappade ryttare eller började lägga sig utan förvarning, så jag är nöjd. Hon tycker att det är lite konstigt med ryttare på ryggen och vill  helst av allt sitta i mammas knä, lite jobbigt med en 450-kilosbjässe, men hon slappnade av efter någon minut och då avslutade vi med massor beröm strax därefter innan hon blev spänd igen. Av de hästar vi fött upp hittills tror jag att hon kommer ha mest studs i benen under inridningen, det känns så, men tror hon kommer bli väldigt trevlig när hon lärt sig att ryttaren ska vara kvar på ryggen tills ryttaren självmant kliver av.

studs i benen hade även -10. Eftersom jag är lite oklyftg till och från tänkte jag att galoppfattningar är en bra grej att träna på, så jag styrde hästen mot det gärde jag normalt sett rider galoppintervaller med chester på. 20 m efter första galoppfattningen sätter hon huvudet mellan frambenen och piper. Då vet man att man normalt sett har för snälla unghästar, när man blir FÖRVÅNAD över att den busar i början av galoppjobbet på stor öppen yta efter en veckas vila. Utöver den lilla minibockningen gick det väldigt bra, hon är väldigt lydig både fram för skänkel och när man vill sakta av, och den där bogen som hon gärna skjuter in, den kom också på plats efter ett att ha påminnt henne var jag vill ha den ett par minuter. Vi fick två fina galoppfattningar från skritt och på väg hemåt efter ridpasset började hon söka sig framåt neråt med stöd på tygeln och aktiva bakben. Kul att alla övergångar och nogrannhet i ridningen börjar betala av sig :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0