Lilla läderskolan del 1

Det finns ju hundra olika sätt att vårda läder på, vad är rätt och vad är fel? Svårt att säga. Har försökt läsa på så gott jag kan för att vårda de lädergrejer jag har på rätt sätt, och tänkte skriva en metod jag fastnat på, som jag tycker verkar rimlig.
 
Basen i detta är att läder är hud, precis som huden jag själv har. Jag smörjer inte min hud med vaselin/mineraloljor eftersom jag vet om att dessa inte vårdar utan snarare på sikt torkar ut. Mina lädervaror smörjs inte med läderbalsam som innehåller mineraloljor heller - det hör inte hemma på hud. Vissa sadeltillverkare rekommenderar att använda just deras specialgjorda märkesläderbalsam som innehåller mineralolja. Köper man en sadel för 30 000 får man vårda den som man vill, antingen som man själv trro är bäst eller som tillverkaren rekommenderar. Värt att tänka på är att garantier kan påverkas om mn inte följer tillverkarens rekommendationer.

Nog om det. Övrig läderutrustning har sällan så stort värde att det gör till eller från om garantier påverkas (om det ens är garanti på ett träns,ni fattar.Inte stor investering - inte stor garanti) så där kan man göra lite mer "som man vill". För lädervård behöver man tre produkter, tvål, olja och balsam. Gemensamt för dessa är att de inte ska innehålla grejer som torkar ut lädret eller lägger sig som en hinna på det - inga mineraloljor, silikoner eller alkohol.

Lädertvål - Ekols fyrkantiga glycerintvål är lättillgänglig, prisvärd och bra.
Oljan - Ska inte innehålla mineralolja, det gör tyvärr ekols läderolja. Bäst är neatsfoot oil, men även den finns i två varianter, en ren och en med mineralolja i.
Läderbalsam - Effax och tip-top är bra läderbalsam.

Jag använder en wettexduk till vardagsrengöring, en tandborste till svåra utrymmen/sömmar och en mjuk nagelborste till grovrengöring. I läderbalsamburken ligger en liten bit svamp som jag använder för att ta på balsamet på lädret. En handduk kan vara bra för att torka bort tvål/vatten från lädret, eller torka bort överskottet av fettet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0