Det blir fel när priviligerade tar sig tolkningsföreträde

Ibland bestämmer sig priviligerade människor för att sätta sig in i underpriviligerade människors kamp. Ni vet,det finns ju män som är feminister och vita som är mot rasism. Välbärgade människor som är FÖR välfärdssamhälle osv. Men någonstans får de priviligerade backa. En man kan rimligen inte vara hundraprocentigt insatt i en kvinnas vardag och hur hon blir bemött, lika lite som att jag som vit inte fullt ut förstår hur samhället bemöter rasifierade. Jag som vit kan inte vara talesperson för rasifierade, men jag kan stå bakom dem och visa mitt stöd. Män kan stå bakom kvinnor och stötta feminismen på så sätt. Det blir så lät fel när den priviligierade gruppen tror sig kunna tala fö andra (vilket man som priviligerad är van vid!) men det bästa man kan göra som priviligerad grupp är att hålla käften och låta de underpriviligerade komma till tals. Och bli hörda. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0