rida löst-diskussionen som blommat upp nu igen

Tror jag svarat på det förut, men med en ny uppblossad diskussion kommer det igen. Jag själv strävar inte efter att kunna rida mina hästar löst, eftersom jag tycker att det är en säkerhetsrisk, en säkerhetsrisk JAG inte är villig att ta.

Däremot strävar jag efter att kunna rida mina hästar med så små hjälper som möjligt, och att få dem så vältränade, starka och smidiga som möjligt. Helt enkelt träna upp en hållbar häst, utifrån den engelska ridkonstens "regler".

Jag har ingenting emot att andra vill rida sina hästar löst, men jag önskar att man gör det under så säkra former som möjligt. Sällskap, på inhägnat område, kanske till och med med någon sorts huvudlag som säkerhet? Jag tänker... när jag kör bil, inte tusan kopplar jag ur bromsen för att jag normalt sett kan motorbromsa och förutse vad som kommer hända i trafiken? En bil utan bromsar kör man inte, punkt, liksom. Så varför ska vi rida en häst utan broms?
 
Likadant tar jag inte av hjälmen, trots att jaginte ramlat av på typ åtta år, utan har kvar hjälmen. Varför? För att jag inte kan förutse vad som händer varje sekund. Vi umgås och sitter på så stora djur, som kan orsaka så otroligt mycket skada på oss om något går fel, att JAG alltid vill ta det säkra före det osäkra. Jag vill inte chansa med mina hästar, för det känns varken okej mot mig själv om jag skadar mig, eller mot hästen om den blir rädd eller skadar sig.
 
Vi alla tar ju beslut kring våra hästar, baserat på vad vi tror är bäst för oss själva och våra hästar. Utifrån vad vi kan och varit med om, tar vi olika beslut. Det är delvis det som är så coolt med ridsporten tycker jag, att det finns så många olika filosofier, vägar och tänk. Och vi vet inte alltid vilket som är rätt eller bäst, utan får gå på känsla många gånger. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0