Foder

Om 2 veckor går min underbara vackra ponny hemma i hagen hos mig igen. Jag är så taggad! Första veckan kommer han få gå och vila lite då jag har en vecka kvar i skolan och kommer behöva lägga ALL TID på plugg inför cambridgeproven. MEN. Det gör ju inget att han får gå på halvbete ett par dagar, landa lite hemma och chilla lite med sina nygamla kompisar. Vad som däremot måste planeras inför flytten är foder. Jag vill ge lite kraftfoder trots att han kommer få gå på bete, för att han ska få i sig tillräckligt. Jag vet vad jag ska ge för probiotiskt för att främja mag/tarmklimatet, men det måste blandas ut med lite foder. Ett medium har sagt åt mig att varken jag eller hästen ska äta vete, för det "sätter sig rakt i huvudet". Alla pelletsversioner innehåller antingen vete, havre eller båda delarna. Många pelletssorter innehåller ju protein och mineraler, så jag tror det väger tyngre än vetets vara eller icke vara...
 
När han bodde i västervik åt han hippo cool och betfor. Butiken i åtvidaberg saluför inte hippofoder, utan bara mustang. Just nu står jag och väger mellan att köpa mustang orginal, breed eller bara köra på vanligt krossat korn. Två veckor kvar att bestämma... Har ni läsare något tips på ett bra foder för hästar som behöver gå upp lite i vikt och muskler, men som inte gör dem tokpigga? Fick ju tips om ett högenergifoder när jag hälsade på i ett stall, men känner inte ritkigt att det är vad jag söker. Attsingen att det ska vara lättare att fodra en lat häst pigg, än tvärtom!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0